تجهیزات آزمایشگاه تجهیزات آزمایشگاه .

تجهیزات آزمایشگاه

انواع روش ها و دستگاه های مخلوط کردن مواد در آزمایشگاه

در آزمایشگاه ها روش ها و دستگاه های مختلفی برای به هم زدن نمونه ها وجود دارد. باید بررسی و تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید از روش و دستگاه مناسب استفاده کنید.

استیرر

استیرر ها که با نام هم زن مغناطیسی نیز شناخته می شوند کارایی بسیار زیادی در تمام آزمایشگاه ها دارند. این دستگاه اندازه کوچکی دارد. بنابراین در آزمایشگاه فضای زیادی اشغال نمی کند. با توجه به این که وزن کمی دارد به راحتی قابل جا به جایی هستند. این موارد استفاده از استیرر ها را در ازمایشگاه محبوب کرده است. یک مگنت یا آهنربای کوچک (مناسب مقدار نمونه و سایز ظرف) داخل ظرف نمونه قرار می دهند. وقتی ظرف حاوی نمونه را روی پلیت دستگاه قرار دهید و دستگاه را روشن کنید، مگنت شروع به چرخیدن می کند. در نتیجه کل محتویات ظرف نمونه به صورت منظم به هم می خورند. سرعت چرخش مگنت روی صفحه کنترل دستگاه قابل تنظیم است. برای استفاده از این دستگاه باید از ظروف شیشه ای استفاده شود. ایرادی که به این روش می توان گرفت این است که نمی توان از ان برای حجم های بسیار بالا استفاده کرد و فقط مناسب نمونه های کم آزمایشگاهی و مایعات است. استفاده از آن برای سیالات ویسکوز توصیه نمی شود.

هیتر استیرر ها نیز عمل هم زدن نمونه را همزمان با حرارت دهی میسرمی کنند. Heidolph معروف ترین و معتبر ترین برند هیتر استیرر در جهان است.

شیکر

شیکر ها نیز یکی از دستگاه های مناسب برای به هم زدن نمونه های آزمایشگاهی هستند. شیکر ها به صورت مکانیکی هم زدن را انجام می دهند و از یک صفحه لرزان ساخته شده اند. بر خلاف استرر ها نیاز به مگنت ندارند که به نوعی مزیت محسوب می شود. زیرا مگنت ها در صورتی که به خوبی تمیز نشوند می توانن آلودگی و ناخالصی به نمونه انتقال دهند. برخی از شیکر ها قابلیت حرارت دهی نیز دارند. انواع ظروف آزمایشگاهی را می توان روی صفحه لرزان قرار داد. در آژمایشگاه های دارویی و زیست شناسی بسیار کاربرد دارند.

میکسر

میکسر آزمایشگاهی بهترین و کار آمد ترین دستگاه برای به هم زدن است. با استفاده از این دستگاه محدودیتی برای حجم وجود ندارد. در واقع می توان مواد از حجم بسیار پایین تا 20 لیتر را کاملا به هم زد. یکی دیگر از مزایای این دستگاه این است که محدویتی در ویکوزیسکوزیته ندارد. بنابراین مناسب مخلوط کردن انواع سیالات از ویسکوزیته پایین مانند آب و محلول های آبی تا ویسکوزیته های بالا مانند عسل است.

حمام التراسونیک

این دستگاه با استفاده از انتشار امواج فراصوت در آب کار می کنند. این امواج تعداد بی شماری حباب در سطح آب ایجاد می کنند. ترکیدن این تعداد حباب می توان انرژی بسیار زیادی تولید کند. وقتی این عمل به صورت مداوم انجام شود و پشت سر هم حباب ها ایجاد و بترکند، انرژی ایجاد شده می تواند کاربرد بسیاری داشته باشد. از این انرزی برای واکنش های شیمیایی، تمیز کردن قطعات و انحلال مواد و هم زدن آن ها استفاده می شود. انرزی تولید شده به وسیله حمام التراسونیک از دسته انرزی های سبز و پایدار است.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۹:۴۳ توسط:DANA موضوع: نظرات (0)